Sitter her ved et nedslitt gammelt bord. Burde egentlig ha skrevet CIMG3373oppgave. Skriver om døveskolen og jeg ligger ikke så godt an, men nå ble jeg heller sittende og filosofere. Forbi meg gikk akkurat en av gartnerne her på Den Norske Skolen i Antsirabe. Lurer på hva han tenkte. Jeg tenkte i hvert fall at han er heldig som slipper å skrive oppgave. Han kan klippe hekker, trille rundt på hjulbåra og når han går hjem så er han ferdig, slipper å forberede noen ting til neste dag. Jeg tenkte litt videre da det slo meg at det er ikke sikkert at han i det hele tatt kan lese å skrive. Det kan være at han kjenner seg utrolig heldig som har muligheten til å arbeide og klarer å brødfø familien sin. Kanskje han tenker at han harCIMG3377 det veldig godt. Men når han ser meg sittende med pc-en kan det hende han tenker: hadde jeg bare kunnet lese og skrive. Tenk om jeg hadde hatt muligheten til å gått på skole. Hvordan ville livet vært da?

Kun 30 % av befolkningen på Madagaskar har fullført barneskolen. Flertallet kan ikke lese og skrive. Og her sitter jeg og tenker at folk er heldige som slipper å skrive oppgave.

