Jeg så et bilde på internet i dag. Bildet var fra de varmere strøk med turkisblått hav, kritthvit strand og palmer. Midt over hele bildet stod det skrevet med store bokstaver: “Planlegg sommeren idag”. Vi er nå i slutten av februar. Hjemme har det vært snø og kulde i to måneder nå. Det er flere måneder til sommeren kommer. Jeg, Merethe og Kjetil snakket tidligere i dag om at hjemme lever mange i framtiden. I august forteller magasinene om at snart kommer høsten “Er du klar for lange, mørke høstkvelder? Har du skaffet deg den siste boka av … ?”  Om vinteren står det i ukebladene “Forbered deg til bikinisesongen. Les hvordan du kan kvitte deg med juleribba.”

Nå har jeg vært på Madagaskar i snart fem måneder, og jeg tror ennå ikke jeg har hørt om noen gassere som planlegger noe mer enn to uker framover. Man lever fra dag til dag og man tar ingen bekymringer på forskudd. Hvis noe ikke skjer i dag så skjer det i morgen. Etter en del tilpasning synes jeg dette faktisk er en herlig måte å leve på.

CIMG1991

Anakao – Madagaskar
